Maar weinig startende ondernemers zijn blij met de verplichte
financiële administratie die zij moeten publiceren. Of het nu gaat
om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beiden hebben ze
verplichte zaken die zij moeten opgeven aan de belasting met
betrekking tot de financiële administratie. Nu het toch verplicht
moet, kun je er dan ook maar beter voor zorgen dat het goed
gebeurt.
Verplichte administratie posten die u 7 jaar lang moet
bewaren:
Alle financiële gegevens zoals; kassabonnen, facturen,
bankafschriften en bewijzen van uitgaven en inkomsten. Hieronder
valt ook privé gebruik. Alle bezittingen, schulden, verworven
rechten en plichten.
Debiteuren-, crediteuren- en voorraadadministratie. Hierover is
het verplicht eens per jaar een balans en resultatenrekening op te
maken. Elke post op deze resultatenrekening moet schriftelijk
bewezen kunnen worden.
Salaris administratie. Indien u personeel in dienst heeft, moet u
deze gegevens bewaren. Facturen van een uitzendbureau of stagiaire
zijn niet direct salaris administratie maar vallen wel onder de
administratie en moeten i.v.m het eerste punt worden
bijgehouden.
Financiële administratie voor de belasting
Al deze posten hebben invloed op twee zaken. De omzetbelasting
(BTW) en de inkomsten, of in het geval van een BV of NV,
vennootschapsbelasting. Uw gehele administratie moet schriftelijk
vastgelegd zijn. Per 1 januari 2007 mag de financiële administratie
ook digitaal worden opgeslagen. Zorg er voor dat u altijd een goede
backup heeft van bestanden!
Administratie en accountancy kantoren
Gegevens verzamelen van inkomsten en uitgaven dient u zelf te
beheren. Niemand kan dit voor u doen. Het uiteindelijke resultaat
kan een administratiekantoor voor u berekenen. U kunt met de
spreekwoordelijke "schoenendoos met bonnetjes" naar een
administratiekantoor stappen welke voor u de tussenstap kan zijn
tussen u en de belasting. Mocht u nu echt de tijd hebben om de
belastinggids uit uw hoofd te leren, kunt u er altijd voor kiezen
om het zelf uit te voeren. Als u weinig verstand heeft van
financiële zaken is het zeker aan te raden om de financiële
administratie uit te besteden. Natuurlijk kost Azorian
B.V. geld maar heeft wel verstand van zaken die
belastingtechnisch aftrekbaar zijn, voordeelregeltjes, en andere
belastingvoordelige zaken. Deze kunnen al snel in de duizenden
euro's lopen en zo veel kost Azorian B.V. eigenlijk
nooit. Zo levert het inhuren van Azorian B.V. zelfs geld op!
Voor de grotere bedrijven zoals de Besloten Vennootschap (grote
B.V.'s) en Limited bedrijven is een jaarlijkse
accountantsverklaring nodig. Deze geeft aan dat een onafhankelijke
administratie specialist de financiële cijfers heeft
goedgekeurd.
Een administratiekantoor kiezen
Als je geen kaas gegeten hebt van administratie en dit gedeelte
van het ondernemen liever uitbesteedt, of als je het al een tijdje
zelf doet maar de administratie je teveel is geworden dan kun je
hiermee naar een administratiekantoor. Maar hoe weet je nu of je
het juiste kantoor kiest en dat het kantoor verderop in de straat
niet beter omgaat met jouw administratie? Garanties heb je
nooit.
Kosten administratiekantoor
Een administratiekantoor alleen beoordelen op de kosten
is natuurlijk niet erg chic. Aan de andere kant is het niet meer
dan logisch dat je een kantoor dat voor jou de cijfers op orde
brengt deels ook afrekent op cijfers. De administratie kost al
genoeg tijd en geld en het moet daarom niet teveel gaan
kosten.
Het uitbesteden van de administratie voor een gemiddelde
eenmanszaak zonder personeel is meestal mogelijk tussen de duizend
en twaalfhonderd euro per jaar. Azorian B.V. heeft hiervoor op
de site een calculatie staan waarmee
u zelf de kosten kunt berekenen per maand op basis van de door
u opgegeven parameters.
Locatie van het kantoor Azorian B.V.
Met de mogelijkheden van het internet is het goed mogelijk om je
administratie onder te brengen in een totaal andere provincie. In
theorie zelfs in een ander land. Maar met meer dan honderd
administratiekantoren per provincie wel een beetje overbodig. Zeker
als je ook advies wilt bij de inkomstenbelasting of mogelijk gaat
groeien met de onderneming is het gewoon handig om een
administratiekantoor te kiezen dat eventueel te bezoeken is als je
echt even een dagje wilt kunnen sparren.
Opgeruimd staat netjes
De veiligheid van je administratie staat boven alles. Nu ben jij,
en voor een administratiekantoor zal dit nog sterker gelden, dit al
verplicht via de wetgeving. Door privacywetgeving ben je verplicht
om facturen netjes op te bergen, zodat onbevoegden er niet bij
kunnen.
Administratie uitbesteden
Je kan in veel gevallen prima zelf je administratie bijhouden. In
enkele gevallen heb je een jaarlijkse accountantsverklaring nodig
zoals bij de Besloten Vennootschap als ondernemingsvorm
bijvoorbeeld. Grotere bedrijven hebben dus verplichtingen maar
kleinere bedrijven mogen heel veel zelf besluiten.
Toch kiezen de meeste ondernemers ervoor om de administratie uit
te besteden. Vaak lopen ondernemers toch stuk op die ouderwetse
schoenendoos vol bonnetjes of onlogisch ogende Excel-bestanden. Als
je je boekhouding wil uitbesteden, moet je uiteraard letten op de
kosten en de wettelijke regels. Maar het biedt in ruil daarvoor wel
veel extra mogelijkheden en meestal een enorme
tijdsbesparing.
Het vergt geen hogere wiskunde, maar laten we eerlijk wezen: vaak
is het bijhouden van de administratie geen klusje waar je even
lekker voor gaat zitten. Ondernemers die hun administratie
uitbesteden, doen dit dus niet alleen omdat ze er zelf te weinig
kennis voor hebben, maar ook (of vooral) omdat ze geen zin hebben
om dit naast het runnen van het bedrijf óók nog eens te moeten
doen.
Voordelen van het uitbesteden
Het grootste voordeel van het uitbesteden van je administratie is
dat jij er beduidend minder omkijken naar hebt. Je hoeft je niet
alleen niet meer te verdiepen in allerlei regeltjes, wetten,
formules en andere administratieve rompslomp, maar je hoeft er ook
geen tijd meer aan te besteden. Kostbare tijd die je toch veel
liever in je bedrijf kan en wil steken? Je bent ondernemer geworden
om een bedrijf te runnen niet om meerdere uren per maand te
besteden aan een gortdroog Excel-bestand, toch?
De administratie uitbesteden kost natuurlijk geld, maar als je er
zelf geen kaas van gegeten hebt kan het ook financieel raadzaam
zijn om het uit te besteden.
Een administratiekantoor weet beter dan jij aan welke
wettelijke eisen je administratie moet voldoen. Ze zijn soms net
wat beter op de hoogte van regelgeving rond de
belastingvoordeeltjes bijvoorbeeld.
Nadelen van het uitbesteden
Je kan er natuurlijk ook altijd voor kiezen om je administratie
niet uit te besteden, maar het gewoon zelf bij te houden. Het
grootste voordeel hiervan is dat je veel meer inzicht hebt in je
actuele administratie, iets wat veel minder het geval is wanneer je
het hebt uitbesteed.
Hou je zelf je administratie bij, dan heb je snel inzicht in de
gemaakte kosten, het financiële reilen en zeilen van je bedrijf
(stijgt de winst, blijven de kosten beperkt, zijn de verliezen niet
te groot), de productprijzen, je debiteuren en crediteuren, et
cetera.
De afweging
Uiteindelijk is de grootste afweging die je moet maken als je
twijfelt of je je administratie gaat uitbesteden of dat je de
boekhouding toch zelf doet en of je extra moeite wil doen.
Variabelen die deze keuze kunnen beïnvloeden zijn onder andere jouw
instelling, jouw interesse in belastingzaken, de grootte en vorm
van je onderneming en de extra kosten (prijsindicatie) die
je je kan veroorloven.